Equalizéry

By | 16 prosince, 2002

EQ, co to je a proč lépe mít žádný a když tak dva.

Co jsou EQ – EQ jsou filtry, které nám umožňují měnit poměr (množství) jednotlivých frekvencí v nahrávce. Jak jsem již uvedl, EQ neslouží k zakrytí nedostatků reproduktorů, optimální je nepoužívat jej vůbec,v praxi však je výhodné, pokud máme k dispozici dva.
Jeden jako výstupní před zesilovačem nebo efekty, tím nastavujeme a hlavně upravujeme nevhodnou akustiku místnosti (zejména před příchodem hostů – aby nevěděli jak moc hnusně to může hrát) odstraňujeme nebo tlumíme „hučící“ nebo „dunící“ nebo jiné frekvence, které nemáme zrovna v lásce. Je však vždy nutno uvážit, že když se Vám parket zaplní lidmi, podstatně změní celou akustiku sálu ((většinou ubude čitelnost, zhorší se výšky, závisí zejména na umístění reproduktorů, zajímavý efekt nastává když vám na karnevalu kouzelník s velikým kouzelnickým pláštěm začne kouzlit (rozhazovat rukama) před bednou -nevím proč, ale mám dojem že všichni kouzelníci mají pláště z dokonale akusticky pohltivých materiálů – že by kouzelné?) ) takže podle zkušeností je nutné tyto změny kompenzovat . Dle možností jej nepoužíváme k vyrovnání nestejných kvalit nahrávky. K tomu slouží:
EQ v mixu – korekce- mixpulty, které vyráběli lidé – muzikanti- případně profesionální pulty, mají na každém vstupu zvlášť korekce.
EQ má centrální frekvence od sebe pravidelně vzdálené o násobky oktávy.

Korekce – centrální frekvence jsou umístěny tak, jak si výrobce daného zařízení myslí, že je to nejlepší, šířka pásma je vpodstatě zjistitelná pouze měřením.

EQ se dělí dle hlavních typů na grafické – „pevné“ a parametrické. Hlavní parametry:
centrální frekvence – tj frekvence, která je nejvíce ovlivněna
šířka pásma – bandwitch – rozmezí, ve kterém je zvuk ovlivňován (třetinooktávový znamená, že centrální frekvence jsou od sebe vzdálené vždy o 1/3 oktávy a vytažením měníme hodnotu v celé 1/3 oktávy – bandwitch = 1/3).
zesílení/zeslabení – gain – zisk udávaný v dB, nejčastěji jsou vyráběny 15dB, nemá význam pořizovat EQ se zesílením méně než 6 dB a více než 18dB. Změna o néně než 6 dB nemusí stačit, větší změny nemusíme být schopni „uřídit“, nemá význam EQ u kterého se kýchne a změní se hodnoty. Speciální případy jsou u tzv. feedback destroyer kde je zeslabení třeba -48 dB avšak tyhle filtry mají význam pouze při živém ozvučování pro odstranění zpětné vazby.

Vždy je vhodné pokud je centrální frekvence kmitočtově nastavena do oktávy nebo její části, většinou nemá význam eq nastavený na 6584,3267 Hz.
Pevné EQ mají pevně nastavenou frekvenci a šířku pásma, měnit můžeme pouze úroveň.
Parametrické – mají nastavitelné zesílení, frekvenci a některé, zejména digitální i šířku pásma. S výhodou se používají v mixech, protože umožňují dosáhnout požadovaného výsledku s minimem součástek. Většinou nám stačí měnit 3 – 4 pásma, dvě bývají pevně nastaveny (basy a výšky) a dvě mají nastavitelnou frekvenci.